
Олена Блаватська
Відомі рядки Христини Розетті: Невже кожен підйом на дорозі тяжкий? Так, весь шлях до останку. Невже путь розтягнувся на весь довгий день? Так, мій друже, до ночі з ранку.
(«Вгору», рядки 1-4)
є немов уособленням життя тих, хто справді ступає на шлях, що веде до вищого. Які б розбіжності не існували між різними викладеннями Езотеричної Доктрини, оскільки в кожну епоху вона одягала нове вбрання, відмінне від попереднього як за відтінком, так і за фактурою; але в кожному з них ми знаходимо повну згоду в одному питанні – про шлях до духовного розвитку. Одне єдине непорушне правило завжди було обов’язковим для неофіта, так само і зараз – повне підкорення нижчої природи вищою. Від Вед і Упанішад до нещодавно опублікованого «Світла на Шляху», як би ми не шукали в бібліях усіх рас і культів, ми знаходимо лише один-єдиний шлях – важкий, болісний, клопіткий, яким людина може здобути істинне духовне осяяння. Та й як може бути інакше, адже всі релігії і всі філософії є лише варіантами першого вчення Єдиної Мудрості, переданого людям Планетарним Духом напочатку циклу?
Ми завжди говорили, що істинним Адептом, розвиненою людиною, треба стати -його не можна створити. Тому цей процес пов’язаний із зростанням через еволюцію, а це неминуче включає певні страждання.
Основна причина страждання полягає в тому, що ми повсякчасно шукаємо постійне в мінливому, і не тільки шукаємо, але й діємо так, ніби вже знайшли незмінне, в той час як у світі, єдиною певною якістю якого ми можемо передбачити, є постійна зміна, і завжди, як тільки ми уявляємо, що міцно вхопилися за постійне, воно змінюється в нас під ногами, і це призводить до страждань.
Знову ж таки, ідея зростання включає в себе також ідею розриву, внутрішня істота повинна постійно прориватися крізь свою обмежувальну оболонку, і такий розрив також повинен супроводжуватися стражданням, але не фізичним, а душевним та інтелектуальним.
І так воно і є впродовж нашого життя: неприємності, які нас спіткають, завжди є саме тими, які нам здаються найважчими з усіх можливих, – це завжди те, що, на нашу думку, ми не в змозі витримати. Якщо ми подивимося на це ширше, то побачимо, що ми намагаємося прорвати нашу оболонку в одному вразливому місці; що наше зростання, щоб бути справжнім зростанням, а не сукупним результатом ряду бурхливих розростань, має відбуватися рівномірно, подібно до того, як росте тіло дитини, не спочатку голова, потім рука, а потім, можливо, нога; але в усіх напрямках одночасно, регулярно і непомітно. Людина схильна розвивати кожну частину окремо, нехтуючи при цьому іншими – кожен нищівний біль спричиняється розширенням якоїсь занедбаної частини, і це розширення ускладнюється наслідками розвитку інших частин.
Зло часто є результатом надмірного прагнення, і люди завжди намагаються робити занадто багато, вони не задовольняються тим, щоб залишити все як є, робити завжди тільки те, що вимагає ситуація, і не більше того, вони завжди перебільшують кожну дію і тим самим створюють карму яку потрібно буде відпрацьовувати в майбутньому народженні.
Однією з найвитонченіших форм цього пороку є жага винагороди і надія на неї. Багато хто з тих, хто часто й несвідомо, але все ж таки підкреслює свої зусилля, плекаючи надію на винагороду і дозволяючи їй стати активним чинником свого життя, тим самим залишають відчинені двері для тривоги, сумніву, страху, зневіри – невдачі.
Метою того, хто прагне духовної мудрості є сходження до більш високого плану буття; він повинен стати новою людиною, у всіх відношеннях більш досконалою, ніж зараз, і, якщо йому це вдасться, відповідно збільшиться сила і діапазон його здібностей і можливостей саме так, як у видимому світі ми знаходимо, що кожна стадія на сходах еволюції відзначена збільшенням потенціалу. Саме так Адепт наділяється чудовими здібностями, які так часто описувалися, проте необхідно пам’ятати головне – те, що ці сили є природними супутниками існування на більш високих планах еволюції так само, як звичайні людські здібності є природними супутниками існування на звичайному людському плані.
Здається, багато хто думає, що адептство – результат не стільки природного розвитку, скільки додаткового конструювання; схоже, вони вважають, що Адепт є людиною, яка, пройшовши певний курс навчання, що передбачає чітке дотримання системи жорстких правил, набуває послідовно однієї здібності за іншою; а коли вона набуде певної кількості цих сил, то негайно отримає звання Адепта. Керуючись цією хибною думкою, вони вважають, що перше, що необхідно зробити для досягнення адептства, – це набуття «сил» – ясновидіння і здатність залишати фізичне тіло та подорожувати на відстані, саме це зачаровує найбільше.
Тим, хто хоче знайти такі можливості для своєї вигоди, нам нема чого сказати -на них чекає вирок саме такий, як і на всіх, хто діє заради суто егоїстичних цілей. Але є й такі, хто помилково приймає наслідки за причину і щиро вважає, що наднормальні здібності є єдиним шляхом духовного вдосконалення. Такі дивляться на наше Товариство лише як на доступний засіб, здатний дати їм можливість здобути знання в цьому напрямку, і розглядають його як своєрідну окультну академію, інститут, створений для навчання тих, хто мріє стати чудотворцями. Вони не зважають на повторювані протести та застереження, у багатьох умах ця думка, здається, утвердилася невикорінно, і люди голосно висловлюють своє розчарування, виявивши, що те, про що їх заздалегідь попереджали, є абсолютною правдою і що Товариство було засноване не для того, щоб вчити новим і легким шляхам до набуття «сили»; і що його єдина місія полягає в тому, щоб знову запалити факел Істини, надовго згаслий для всіх, за винятком зовсім небагатьох, і зберегти цю істину живою шляхом формування братського союзу людства, єдиного ґрунту, в якому може прорости добре насіння. Теософське товариство справді прагне сприяти духовному зростанню кожної людини, яка потрапляє під його вплив, але його методи – це методи давніх Ріші, а принципи ті ж самі, що й у найдавнішого езотеризму; воно не є фармацевтом, що роздає патентовані засоби, складені із сильнодіючих ліків, які жоден чесний цілитель не наважиться використовувати.
У зв’язку з цим ми хотіли б застерегти всіх наших членів та інших шукачів духовного знання: остерігайтеся осіб, які пропонують навчити легким методам отримання психічних дарів; такі дари (laukika) справді порівняно легко набуваються штучними способами, але вони згасають, як тільки виснажується їх нервовий подразник. Справжня здатність пророцтва і адептства, якщо була досягнута хоча б одного разу, не втрачається ніколи.
Здається, що з часу заснування Теософського Товариства, користуючись тим інтересом, що воно викликало до питань психічних досліджень, з’явилися різні товариства, які прагнуть залучити членів до своїх лав через обіцянки легкого досягнення психічних сил. В Індії ми давно знаємо про існування безлічі фальшивих аскетів усіх мастей, і ми побоюємося, що тут, як і в Європі та Америці, з’явилася нова небезпека в цьому напрямку. Ми лише сподіваємося, що ніхто з наших членів не буде засліплений блискучими обіцянками і не дасть себе обдурити самозакоханим мрійникам, або, можливо, свідомим обманщикам.
Щоб продемонструвати реальну необхідність наших протестів та застережень, можемо згадати бачені нами нещодавно копії оголошення, даного так званим «Махатмою», вкладені в лист з Бенаресу. Він запрошує «вісьмох чоловіків і жінок, які знають англійську мову і будь-який з індійських діалектів», а на закінчення каже, що «ті, хто бажає дізнатися подробиці роботи та розмір оплати» повинні звернутися на його адресу, вклавши в конверт поштові марки!
Перед нами на столі лежить видання «Божественного Поймандра», опубліковане в Англії минулого року, і в ньому міститься звернення до «Теософів, які, можливо, розчарувалися у своїх очікуваннях Вищої Мудрості, що вільно роздається ІНДІЙСЬКИМИ МАХАТМАМИ», із сердечним запрошенням надсилати свої імена видавцеві, який «після короткого випробувального терміну» буде радий бачити їх прийнятими в окультне Братство, де «вчать вільно і БЕЗ ЗАСТЕРЕЖЕНЬ всіх, кого вони вважають гідним прийняти». Як не дивно, в тому самому томі, про який йде мова, ми знаходимо слова Гермеса Трисмегіста:
8. «Бо це єдиний, о Сину, шлях до Істини, яким мандрували наші предки, і яким вони, здійснивши свою подорож, врешті-решт досягли блага. Шлях цей поважний і простий, але важкий і нелегкий для душі, що перебуває в тілі».
88. «Тому ми повинні з обережністю ставитися до таких людей, щоб, перебуваючи в невігластві, вони не чинили зла, боячись того, що приховане і таємне»1.
Цілком справедливо, що деякі теософи були (не з чиєїсь вини, а з власної) дуже розчаровані тим, що ми не запропонували їм короткого шляху до Йога Відьї, і є й інші, які бажають практичної роботи. І, що досить показово, ті, хто зробив найменше для Товариства, найголосніше кричать про його помилки. Чому б цим людям і всім нашим членам, які здатні це зробити, не взятися за серйозне вивчення месмеризму? Гіпноз називають ключем до окультних наук, і він має ту перевагу, що надає виняткові можливості, щоб творити добро для людства.
Якби в кожній з наших філій ми змогли заснувати гомеопатичну амбулаторію з додаванням гіпнотичного лікування, як це вже було з великим успіхом зроблено в Бомбеї, ми могли б сприяти тому, щоб поставити медичну науку в цій країні на більш міцну основу, і принести незмірну користь широкому загалу людей.
Є й інші наші філії, окрім бомбейської, які добре попрацювали в цьому напрямі, але є можливість зробити набагато більше, ніж було зроблено дотепер. Те саме можна сказати і про інші напрямки роботи Товариства. Було б добре, якби члени кожного відділення зібралися разом і серйозно порадилися щодо того, які конкретні кроки вони можуть зробити для реалізації задекларованих цілей Товариства. Занадто часто члени Теософського товариства задовольняються поверхневим вивченням його книг, не роблячи ніякого реального внеску в його активну діяльність. Якщо Товариство хоче бути силою добра в цій, і в інших країнах, воно може досягти такого результату лише за умови активної співпраці всіх його членів, і ми щиро закликаємо кожного з них уважно розглянути, які можливі роботи йому по силах, а потім серйозно взятися за їх втілення в життя. Правильна думка – це добре, але сама по собі думка мало чого варта, якщо вона не втілена в дію. У Товаристві немає жодного члена, який би не міг зробити хоч щось для справи правди і всесвітнього братерства; тільки від його власної волі залежить, чи стане це щось здійсненим фактом. Насамперед ми хочемо повторити, що Товариство – не ясла для Адептів-початківців; Вчителі не можуть об’їжджати та давати вказівки різним відділенням з усіляких питань, що входять в сферу досліджень Товариства; відділення мають навчатися самі; книги повинні бути доступними, і знання, викладені в них, повинні застосовуватися на практиці різними членами – так розвинеться самостійність та здатність до мислення. Ми наполегливо радимо це, бо до нас дійшли прохання, щоб кожен лектор, що надсилається до відділень, був практично обізнаний в експериментальній психології та ясновидінні (тобто дивленні в магічні дзеркала та читанні майбутнього тощо). Отже, ми вважаємо, що подібні експерименти повинні проводитися серед самих членів, щоб представляти якусь цінність для особистого розвитку або сприяти успіхам на їхньому шляху «вгору», і тому наполегливо рекомендуємо нашим членам намагатися самим.
Blavatsky HP. Spiritual progress.
The Theosophist, Vol. VI, No. 8(68),
May, 1885, pp. 187-188.
Переклад українською Моргунової А.Ф.
1 У книзі д-ра Анни Бонус Кінгсфорд «Богородиця світу», с 120, 124, цей уривок викладений чіткіше і є більш повним. Він звучить наступним чином: «Це єдиний шлях, який веде до Істини, яким справді ступали наші предки і яким вони досягли осягнення Добра. Шлях цей прекрасний і рівний, проте душі важко йти ним, поки вона ув’язнена у в’язниці тіла…». «Людський рід тягнеться до зла. Зло – це його природа, і воно йому до вподоби. Якби люди дізналися, що світ створений, що все відбувається згідно з провидінням і необхідністю, і що необхідністю і долею керуються всі речі, вони легко почали б зневажати всі речі, тому що вони створені; приписувати пороки долі і давати волю всіляким беззаконням. Тому утримуйся від натовпу, щоб через невігластво утримувати вульгарне в межах, навіть через страх перед невідомим». – Упорядник.