Субба Роу і Теософське Товариство (відеолекція, читає – Національний лектор України з питань Теософії – Калашнікова Раїса Михайлівна)

Субба Роу і Теософське Товариство

«Індія – колиска людства! Вона подарувала Світові чимало видатних особистостей, які сприяли створенню нових, там, де їх не було, і поліпшенню діяльності вже діючих теософських товариств. Серед них – Таллапраджада Субба Роу. Якраз про нього і піде мова в цій короткій інформації».

На нашому Youtube-каналі ми будемо поширювати ідеї теософського руху, висвітлювати шляхи духовного самовдосконалення, пошуку Істини, розкривати нову систему світогляду і цінностей.


Одне з найбільш відомих імен, тісно пов’язаних з історією початку теософського руху в Індії – є Таллапраджада Субба Роу, один з  видатних філософів-ведантистів XIX століття. Коли засновників Теософського Товариства – Олену Петрівну Блаватську і Генрі Стілл Олькотта запросили в Індію для облаштування там, в Адьярі, Всесвітньої штаб-квартири Товариства, Субба Роу взяв безпосередню участь в цій роботі і надав велику допомогу, щоб це сталося.

На той час (1882 рік) в Мадрасі, штаті Індії, вже діяло Теософське Товариство, в якому Субба Роу займав посаду Секретаря. «Якраз те, що він (Субба Роу) жив в Мадрасі, -написав Г. С. Олькотт в своїй праці «Листи старого щоденника», стало однією з причин нашого вибору цієї столиці президенства для нашої офіційної резиденції. Далі  Олькотт відзначав, що «Він – це Таллапраджада Субба Роу, молодий вакіл (тобто, повірений) з Тріплікейна (Мадрас), якому судилося зіграти гідну роль в історії Товариства. … не пригадаю жодного, рівного Т. Субба Роу із Мадраса, по яскравому таланту осягнення духу Позачасової Мудрості», зазначав Олькотт.

Субба Роу, якого з великою повагою називали ще свамі Субба Роу, був одним з членів Ради, скликаного Аланом Октавіаном Хьюмом в травні 1885 року для «порятунку» Теософського Товариства. Хьюм запропонував головним керівним особам піти у відставку, продати нерухомість в Адьярі і створити замість цього нове науково-філософсько-гуманітарне теософське товариство. Члени Ради відмовились прийняти цю пропозицію і зустрілись з Оленою Петрівною Блаватською, щоб підтвердити їй свою підтримку.

Генрі Олькотт пише: «В той період ми багато бачили Субба Роу в штаб-квартирі і багато разів користувались можливістю отримати від нього корисні настанови по окультизму». А в особистому листі до Блаватської від 1 (першого) січня 1886 року він писав: «Ти пам’ятаєш великий проект Субба Роу по національному Товариству Адвайти, який повинен був таємно просуватися деякими посвяченими, а батьком якого повинен був стати Шанкарачарья, первосвященик, і який діяв би в гармонії в Теософським Товариством? … Субба Роу хоче зробити так, – підкреслював Олькотт, щоб це посилило діючі теософські товариства і відділення, і виростило б нові там, де їх немає … ». Він був зацікавлений в тому, щоб вибудувати всередині Теософського Товариства кістяк з «справжніх посвячених», який би керувався Інструкціями, що надавались Адептами. Слід відмітити, що саме тоді в Цілі Товариства вперше була внесена ідея про Всесвітнє братерство людства та наголошувалась важливість вивчення арійської літератури і східної філософії.

Субба Роу багато допомагав засновникам Теософського Товариства з виданням журналу «The Theosophist», в якому публікувались статті про окультизм та різні релігії і філософії світу. Він вступив в переписку з ними і запропонував для публікації декілька цінних статей, які мали відношення до індуської релігії і філософії. Він не приховував того факту, що його внутрішні сприйняття і окультний досвід набрали силу тільки після того, як він зустрівся з Блаватською.  А його активна участь в роботі Теософського товариства почалася якраз після приєднався до нього.

В своїй першій статті для згаданого журналу «Дванадцять знаків зодіаку» він глибоко пояснює езотеричне і духовне значення знаків і співвідносить їх з Силами Природи і Космосу. Заслуговує великої уваги стаття «Історія творіння цього світу з його початку і до теперішнього часу складається з семи глав. Сьома ще не написана (не закінчена)». Олена Петрівна настільки високо її оцінила, що цитувала  в декількох місцях «Таємної Доктрини». Вона написала про нього пізніше так: «Ми не знаємо більшого авторитета в Індії в області езотеричної сторони філософії Адвайти».

Значним внеском Субба Роу в популяризацію ідей теософського руху, роботу Теософського Товариства стали його виступи на річних з’їздах теософів. В 1885 році він прочитав вступну лекцію про Бхагавад Гіту, а в 1886 році –  серію з 4-х лекцій, текст яких пізніше був випущений у вигляді книги під назвою «Філософія Бхагавад Гіти», яка і сьогодні користується великим попитом у теософів.

Ще за життя Субба Роу, «в 1880 році, президент заснував почесну МЕДАЛЬ Т. СУББА РОУ за видатний вклад в теософію», – вказує автор Монографії про Т. Субба Роу «Одинокий учень» Н.Ч. Рамануджачарі. Медаль повинна була щорічно вручатись індійському автору за кращу статтю з будь-якого питання, пов’язаному з їхніми древніми релігіями, філософіями або науками, переважно по окультній або містичній науці, відомій древнім і яку вони практикували. Але до !883 року таких статтей не було визначено. Лише на з’їзді, що проходив в грудні того ж року, було вирішено, що медаль в честь Субба Роу буде щорічно присуджуватися любому члену Теософського Товариства за кращу роботу з наступних тем:

  • Арійська окультна наука і філософія;
  • Буддійська езотерична філософія;
  • Халдійська езотерична наука і філософія, а також зороастризм;
  • Іудейська Каббала і езотеричне тлумачення християнської релігії.

Цю почесну нагороду в той чи інший час отримали: Олена Петрівна Блаватська, Анні Безант; А.П.  Сіннетт;  Ч.У. Ледбітер; Дж.Р.С. Мід; Джидду Кришнамурті; К. Джинараджадаса; Олена Писарєва;  Дж.С. Арундейл; Н. Шрі Рам;  Борис Цирков та багато інших відомих особистостей, причетних до теософської діяльності.

На заключення хочеться сказати: життя Субба Роу в цьому втіленні було коротким, але дуже цілеспрямованим і змістовним. Він жив в особливий перехідний період в індійській історії. Вчений  в традиційних знаннях, він також отримав прекрасну англійську освіту і перевершував всіх своїх сучасників в досягненнях, що стосуються окультної науки і таємної мудрості.

Він зробив значний внесок в встановлення та розвиток Міжнародного Теософського Товариства в цілому, і Мадраського товариства, зокрема. Субба Роу ніколи не виявляв сумніву відносно питання: «Чи існують Вчителі?» в протилежність багатьом інтелектуалам. «Те, що Теософське Товариство опирається на такі фундаментальні принципи, як Єдність Життя і духовне відродження людства, продовжують підтримувати його на твердій основі й завойовують повагу громадськості. Одним з факторів, які внесли в це свій вклад , були положення і щирість таких людей як Субба Роу», відзначав Н.Ч. Рамануджачарі.

  

         Дякую за увагу!                                                                                                       Раїса Калашнікова

Комментирование и размещение ссылок запрещено.

Обсуждение закрыто.