Раїса Михайлівна Калашнікова – екс-Президент теософського відділення «Лайя», місто Кропивницький, Національний лектор України. Виступ на лекторії «Теософія для допитливих», сезон: жовтень 2023 – березень 2024 року.
Незважаючи на те, що вислів «Людино, пізнай себе!», як синонім давньогрецького афоризму «пізнай самого себе», всім добре знайомий, а абсолютна більшість давно здійснює його на практиці, сьогодні, все ж, звернемося до цієї теми ще раз. Враховуючи, що теорія все-таки йде попереду практики, слід пам’ятати слова Олени Петрівни Блаватської, якими вона закінчує I-й том «Викритої Ізиди»:
«Необхідно вивчати, щоб знати, знати, щоб розуміти, розуміти, щоб судити».
Дещо пізніше підтверджує це Великий Індійський мислитель Джидду Кришнамурті у своїй книжечці «Біля ніг Учителя». Він писав: «Будь- яке знання корисне, і коли-небудь ти будеш володіти повнотою знання; але поки-що ти володієш лише частиною його, турбуйся про те, щоб це була найкорисніша частина. Що нам необхідно пізнати в першу чергу, так це самих себе». Після таких порад наших Великих Вчителів повторімо все, що ми вивчали про Багатовимірність людини, і зробимо це за таким Планом:
На мій погляд, якщо навіть дуже коротко сказати по кожному пункту, як про частинку Багатовимірної Людини, зокрема, то можна відновити в пам’яті всю будову Людини, як Єдине ціле. Після цього стане зрозумілішим, що саме слід пізнавати в собі, що слід вдосконалювати і для чого це потрібно.
Почнемо з поняття про Монаду тому, що вона з’являється першою, раніше ніж свідома Людина з руками, ногами, головою тощо.
Езотерична Доктрина вчить, що «Природа (в людині)» повинна стати з’єднанням Духу і Матерії, перш ніж вона стане тим, що вона є; і Дух, прихований в Матерії, повинен поступово пробудитися до життя і свідомості. Монада повинна пройти через свої мінеральні, рослинні і тваринні форми перш, ніж Світло Логоса проснеться в тваринній людині. Тому людина доти не може бути названа «людиною», але вона повинна розглядатися, як Монада, ув’язнена у вічно змінюваних формах».
Олена Петрівна Блаватська в «Таємній Доктрині» пише, що в людині Монада є комбінація шостого (Буддхи) і сьомого (Атма) принципів і тому термін «Монада людини» застосовуємо лише до Двоякої, або Подвійної Душі, тобто (Атма-Буддхи), а не до її вищого, духовного, оживляючого принципу Атма, взятого окремо.
Шостий (Буддхи) і сьомий (Атма) Принципи, окремо від інших, становлять вічну, незнищенну, але також несвідому «Монаду» на цьому плані. Щоб пробудити до життя її сплячу свідомість, особливо свідомість особистої Індивідуальності, необхідні найвищі якості П’ятого Принципу (Манаса). Без Манаса Атма-Буддхи залишається сліпою. Олена Блаватська в «Ключі до Теософії» писала, що «Атма сама по собі нічого не варта, Буддхи сама по собі нічого собою не уявляє, навіть разом вони нічого не значать, якщо не будуть пронизані Манасом. Якраз Манас, п’ятий Принцип, є вмістилищем свідомості, що створює відчуття Індивідуальності – «Я є Я». Манас – це Вищий розум, ум абстрактного мислення, «ум ідей», самосвідомість. Атма – Буддхи і Манас разом складають Вищу Тріаду – вже свідоме безсмертне «Я» людини. Ця Трійця єдина і вічна». Ось так може бути прослідковано шлях Монади протягом її мандрівки від початку первинної стадії проявленого Всесвіту до появи Людини на Землі. Разом з тим, все, що стосується Монади, це якраз найбільша загадка для нас. «Її еволюція найменш вивчена і найбільш таємна», – наголосила С. Й. Гавриленко в своїх коментарях до теми «Еволюція з теософської точки зору».
Тепер розглянемо будову людини, про яку Олена Петрівна вже сказала в «Таємній Доктрині»:
«У Всесвіті існує лише один Храм, і це Тіло Людини. Нічого немає більш священного цієї високої форми… Ми торкаємося Неба, коли ми покладаємо нашу руку на людське тіло! Ми є чудо із чудес – велика несповідна Таємниця».
Так ось це «чудо із чудес» є семирічним і складається з Семи принципів, Семи тіл, Семи чакр тощо. Олена Блаватська писала, що семирічний поділ є універсальним відтоді , як він був сформульований атлантами. Цей поділ як би завчасно написаний самою Природою і показує на необхідність його існування як в Космосі, так і в Людині, бо число «сім» є «безперечна духовна сила», тому що представляє собою комбінацію трійки і четвірки – трикутника і чотирикутника. Числа 3 і 4 дорівнюють 7 (семи) є основою всього. Вони є Душею Космогонії і еволюції людства. Ну як тут не згадати Універсальну формулу Великого Гермеса Трисмегіста: «Як угорі, так і внизу, як внизу, так і вгорі. Подивімося , як розмістив принципи повністю сформованої або вдосконаленої Людини Альберт Перси Синнетт в своїй книзі «Езотеричний Буддизм».
Зверніть, будь ласка, увагу, що тут відсутній Ефірний принцип, його замінено на принцип: «Життєва сила, або Прана (Джива)». Де речі, ця (або така) Таблиця розміщена в «Ключі до Теософії». Але низхідні Принципи розміщені внизу, а висхідні вгорі. При цьому відсутня їх нумерація. Тут Олена Петрівна пояснює, що якраз нумерація немає значення. Лише Подвійній Монаді допустимо присвоїти номери 6 і 7. Що стосується решти, то нумерація неможлива. Тому, що можна вважати першим й найголовнішим принципом Людини той, який в ній переважає. В одних людей над всіма принципами домінує Вищий Розум, Манас, або 5-й Принцип, в інших – панує тваринна душа – Кама-Рупа і т. п. Звичайно, це твердження Великого окультиста ми сприймаємо однозначно, без коментарів.
Стародавні філософи вчили, що Справжня Людина – це Тріада Атма-Буддхи-Манас, безсмертна сутність. В цій структурі вище всіх стоїть Атма, Атма означає Дух, божественна Монада, так званий сьомий Принцип в семирічній будові людини. За ним йде Буддхи – духовна Душа в людині (шостий принцип), провідник Атма, а потім Манас (п’ятий принцип) буквально ментальна здібність людини. Ця Тріада і є Справжня Людина, Божественне Его. Це їй, Справжній Людині, слід пізнати себе. Щоб вдалося досягти цього необхідний її контакт з Природою. Інструменти й засоби, за допомогою яких Вища Тріада працює в матерії й набуває досвід в природі, знаходиться в нижчих чотирьох принципах, або, як ми кажемо, в нижчій четвериці. Ці нижчі начала смертні за своєю природою як цілісні утворення, але не є зруйнованими на молекулярному рівні.
Узагальнити цю частину будови людини стосовно Семи Принципів можна, звернувшись до видатного індійського філософа-ведантиста XIX століття, теософа Субба Роу, який в своїй праці «Окультна філософія» сказав: «… необхідно пам’ятати перш за все про те, що сім принципів людини це не сім різних сутностей, або субстанцій, які можна відокремити один від одного, або розглядати їх як самостійні Індивідуальності, що володіють своєрідними специфічними характеристиками. На санскриті ці принципи називаються упадхи, тобто оболонки, провідники, носії чи вмістилища різних станів Єдиного Життя».
Тепер торкнемося ще однієї частини будови Людини – її Тіл. Їх також сім, і ви можете побачити ось на цій таблиці.
Першим зазначено Фізичне тіло. Уільям Джадж в книзі «Океан теософії» писав, що «Фізичне тіло розглядалось древніми філософами, як ілюзорна частина структури людини – найбільш приходяща і найменш важлива … Тіло є самим нижчим… Ті органи, які знаходяться в фізичному тілі, – всього лише зовнішня, механічна частина інструмента, яка служить посередником між природою і внутрішніми, істинними органами». Ось так він про нас з вами сказав.
Олена Петрівна пояснювала своїм учням, що «Фізичне тіло людини має сім аспектів, причому кожний аспект являє собою який-небуть принцип; крім того, кожен з них має свої сім підрозділів, а кожен підрозділ, в свою чергу, представляє собою знову який-небудь принцип; і ми маємо «сорок дев’ять вогнів» видимих в Стхулашарира. Якраз в силу такої складної відповідності, виконаної до найдрібніших деталей, людина в кінцевому рахунку зможе увійти в контакт з кожним царством буття у Всесвіті». (Інструкції для учнів Внутрішньої Групи).
Процеси, які проходять в Фізичному тілі людини аналогічні процесам, що проходять у Космосі, Сонячній системі, у всіх матеріальних об’єктах; вони всі знаходяться в постійному русі й змінюються. Тут слід зауважити, що кожне тіло Людини повинно розглядатися не окремо одне від одного, а у взаємозв’язку з іншими.
Окультна філософія вчить, що Фізичне тіло Стхулашарира тісно пов’язане з Астральним тілом – Лінгашарира. «Астральне тіло має багато назв: Лінгашарира, ефірний двійник, астральна душа, тваринна душа, привид, це двійник Фізичного тіла. Зі всіх назв саме найкраще Лінгашарира ; на санскриті це означає ефірний прообраз, прототип чи модель фізичного тіла. Це є «ейдолон» греків життєве і прототипне тіло. Воно зароджується раніше, тобто існує в зародковому стані до народження дитини, росте разом з людиною і вмирає або зникає разом із зникненням останнього атома тіла». В «Інструкції для учнів Внутрішньої групи» читаємо, що «Лінгашарира представляє собою, в деякому роді, постійне зерно для Стхулашарира людини … Вона суть справжнє відображення людини, хороше чи погане, в залежності від її особистої природи».
Ще одне тіло людини – Життєва сила, або Прана (Джива). Прана (на санскриті) – Життєвий Принцип, або Дихання Життя, іншими словами, це Сила чи Енергія. Про цю Силу У. Джадж пише: «Життя – це всепроникаючий принцип, воно подібне до океану, в якому пливе Земля. Життя пронизує планету і кожну сутність, кожен об’єкт на ньому. Життя працює без перерви, вічно пульсуючи крізь нас. Вселяючись у тіло, ми просто використовуємо його як інструмент взаємодії з Праною чи Дживою. Суворо кажучи, Прана – це дихання; воно необхідно для життя людського механізму. Джива значить «життя»; таким чином «Джива» має більш загальне застосування, в той час, як Прана – більш специфічне… Подібно до повітря життєва енергія наповнює космічний простір нашої планети. Разом з тим, для того, щоб підтримувати життєву діяльність організму, Прана потребує посередника, роль якого і виконує Астральне тіло». (У. К. Джадж «Океан теософії»).
Що ж відбувається з цим Тілом, коли людина помирає внаслідок відділення від неї Вищих Принципів? Прана (чи життєвий принцип), хоча і втрачає свою цілісність, все-таки залишається в частинках цього тіла в період його розпаду, а потім поступово переходить в інші організми. Так, якщо тіло захоронити в землю, то життєва сила цього тіла перейде в рослинність або нижчі тваринні форми. Якщо тіло спалити, то ця сила перейде в тіло планети, з якої вона попередньо вийшла, щоб потім приєднатися до якого-небудь нового утворення, відповідного її природним схильностям і уподобанням. Тоді, якщо сьогодні прийшов час змінити парадигму свого мислення, то ж подумаймо: що краще після завершення свого життєвого циклу перейти в рослинність або нижчі тваринні форми, чи перейти в тіло планети?
Нам залишається розглянути четверте тіло людини – Кама. Але для нас більш звично, коли ми промовляємо його назву на санскриті: Кама-Рупа. Якщо Кама перекладається просто як «бажання, один з семи принципів людини», то Кама-Рупа (пише Субба Роу) – це вже форма бажання або тіло бажання; суб’єктивна форма, створена посередництвом ментальних і фізичних бажань і думок. Тому тіло ще називається ментальним, або, як показано в Таблиці Принципів – нижчим Манасом. Це тіло може балансувати, воно стоїть посередині і від нього шляхи ведуть вгору або вниз. В ньому заховані всі дії людини, воно двигун її волі. В той же час це тіло найбільш складне для коментарів, тому що бажання і пристрасті подвоєні і пов’язані найперше з думкою. Думка виникає раніше бажання. Думка впливає на мозок, нижчий же Манас є посередником і якраз він вкидає тіло людини в спокусу своїми образами. Потім тіло починає автоматично здійснювати повторення. Пристрасті і бажання існують дуже довго, тому що відтворюють себе в кожному житті доти, доки ми не переможемо їх своїми зусиллями. Задача ця не з легких. Але це є один-єдиний Шлях – складний, болісний, болючий, завдяки якому людина може знайти істинно духовне розуміння. В Бхагавад – Гіті сказано: (Субба Роу «Окультна філософія»).
Допомагає нам підвести підсумок відносно тіл людини, їх значення і ролі в житті кожного з нас Джидду Кришнамурті в своїй книжечці «Біля ніг Учителя». Він пише «… людина і її тіла – не одне і те ж саме, і воля людини не завжди співпадає з бажаннями тіла.
Коли твоє тіло бажає чого- небудь, зупинись і подумай, чи дійсно ти бажаєш цього. Бо ти – Бог і ти бажаєш тільки того, чого бажає Бог; але ти повинен глибоко проникнути в себе, щоб знайти в собі Бога і почути Його голос, який є твоїм голосом. Не приймай свої тіла за самого себе – ні Фізичне, ні Астральне, ні Ментальне. Кожне з них буде прикидатися, що воно твоє істинне «Я» для того, щоб отримати бажане. Але ти повинен вивчити їх всі і усвідомити себе їхнім паном».
Мені здається, що після цього вже можна приступати до практики, тобто починати пізнавати себе і створювати такий свій особистий характер, який принесе найбільше користі людству.
Але зараз нам слід торкнутися ще трьох Вищих тіл, про які вже було дещо сказано на початку, як про Принципи, коли мова йшла про Монаду. Коли ми говоримо про Атма-Буддхи-Манас, як Індивідуальність, Вище Его, безсмертну Тріаду, то дуже важко уловити різницю коли слід сказати Принцип, а коли Тіло, щоб не спричинити плутанину. На мій погляд, ТУТ головне необхідно добре зрозуміти, що кожен Принцип – це упадхи (основа) через яку діє Тіло.
Ітак, Атма, або Атман (на санскриті) – це Всесвітній Дух, Божественна Монада, так званий сьомий Принцип в семеричній будові Людини; Вища Душа. В езотеричних вченнях сказано, що Атма, сьомий Принцип, не є людський, а Всесвітній; Атман або Дух «Отець, який є в тайні Ісуса», являє собою безособовий божественний принцип, або безсмертний елемент в людині, невідмінний від Всесвітнього Духу. Це не індивідуальна властивість якої-небудь людини, а божественна суть без тіла і форми, невидима і невід’ємна, яка не існує, а все ж вона є. В «Езотеричному буддизмі» А. П. Сіннетта зазначено: «… Атма, що не піддається визначенню і незбагненна для нас на нашому сучасному плані просвітлення, – це єдиний Бог, що признається езотеричною наукою, яка не допускає ніяких персоніфікацій, за винятком символічних».
Атма в Людині, будучи єством чистим, без домішок, початковим божественним Вогнем, або споконвічним і всесвітнім «тим, що завжди було, є і буде» належить всім її планам. Носієм Атми є Буддхи.
Буддхи, або Буддхичне тіло, – це Всесвітня Душа, а також Духовна Душа в Людині (шостий принцип), носій Атми, тобто це та субстанція (Упадхи, основа Духа), за допомогою якої починає діяти Атма. В «Листах Махатм» читаємо, що
«Атма і Буддхи ні по окремості, ні разом не більш корисні для тіла людини, ніж сонячне світло і його промені для маси граніту, похованого в землі, якщо божественна Дуада не буде засвоєна якоюсь свідомістю, відбившись в ньому. Ні Атма, ні Буддхи ніколи не знаходились всередині Людини і обоє недосяжні для Карми».
Тут виникає цікаве питання: чи впливає Карма на результати або досягнення Людини при її вдосконаленні?
Буддхи (Духовна Душа), як уже було сказано раніше, – лише носій Атма. На цьому, нашому плані, Буддхи не володіє свідомістю і сама по собі є пасивним і латентним принципом, невід’ємним від проявленої Всесвітньої Душі. Тут у неї немає жодної функції, якщо тільки вона не з’єднана з Манасом, – свідомим Его. «Найвища енергія перебуває в Буддхи. Вона знаходиться в сплячому стані, коли з’єднана лише з Атманом. Вона активна і чарівна, коли гальванізована есенцією Манаса».
Таким чином, щоб пробудити до життя сплячу свідомість Монади, особливо свідомість Індивідуальності, потребується Монада плюс найвищі якості Манаса, Монадичного тіла. Якраз це створює те Его, яке потім, після смерті Людини, буде жити і насолоджуватися благоденством в Девачані.
І на завершення цього розділу можна сказати, що фізична людина єдина, але мисляча – семирічна. Вона думає, діє, відчуває і живе на семи різних рівнях буття, або планах свідомості. Для всіх цих рівнів, або планів, не хибна особистість, а незмінне Вище Его, має відповідний набір почуттів. Людина є Мікрокосм Макрокосму. Бог на Землі створений по образу Бога в Природі. Але Всесвітня свідомість істинного Его в мільйони разів перевершує самосвідомість особистого, або хибного, Его. Олена Петрівна Блаватська говорила своїм учням, що Єдиний Бог, якого ми повинні признавати і якому повинні молитися, а точніше діяти за згодою з ним, – це той Дух Божий, храмом якого є наше тіло, де він перебуває.
Щоб завершити повну картину будови людини, слід хоча б декілька слів сказати про її Сім чакр.
З древнього санскриту «чакра» перекладається як «колесо». За наше з Вами життя відповідають 7 (сім) чакр. Вони розміщуються впродовж хребта. Чакри – це енергетичні центри, в яких концентрується відповідна енергія, що потім розподіляється по енергетичному тілу Людини.
Розглянемо їх в нисхідному порядку.
САХАСРАРА – чакра розміщена на верхівці голови. Її енергія резонує під впливом пурпурного і фіолетового кольорів. На езотеричному рівні цей центр поєднує Людину з її Вищим «Я» і забезпечує енергію для творчості образного мислення.
АДЖНА (лобова) – центр третього ока, яке, на жаль, на цьому плані буття, ми втратили. Тут накопичується енергія для яснобачення і інших екстрасенсорних здібностей. Відповідає за інтуіцію і внутрішнє знання.
ВІШУДХА (горлова) – сприяє самоствердженню Індивіда в суспільстві і його професійним здібностям, його комунікабельності з іншими індивідами.
АНАХАТА (серцева) – сприяє любові до людей, відкритості, чуттєвості у спілкуванні з іншими, зміцнює волю до позитивного змінення Світу.
МАНІПУРА – пов’язана з волею, а також з розвитком конструктивної уяви та вмінням управляти своїми емоціями.
СВАДХІСТАНА – в цій чакрі концентруються запаси статевої енергії; вона відповідальна за любов до протилежного полу.
МУЛАДХАРА – сприяє активній волі до життя, викликає почуття впевненості в собі та стійкості життєвої позиції.
Майстри свідомості стверджують, що лише збалансовані чакри покращують самопочуття, емоційний стан людини і допомагають стати щасливішими. Тож, давайте намагатися бути такими!
Насамкінець хочеться сказати, що розглядаючи і вивчаючи Багатовимірність людини, нам необхідно завжди пам’ятати, що пізнавати себе слід, в першу чергу, з духовної точки зору. Людина повинна підготувати себе до життя в майбутньому шляхом розвитку неприхідної частини власної природи, тобто Вищої Тріади. Для цього важливо «дивитися, ні, не в Небо, бо це образний вислів, – писала Олена Петрівна Блаватська, – а всередину себе самого», і побачити той внутрішній світ, який належить змінювати, щоб йти шляхом еволюції в ногу з еволюцією Всесвіту, в якому моральні, розумові, фізичні, психічні і духовні аспекти побудовані на досконалому Законі рівноваги і гармонії.
«Щоб досягти самопізнання, необхідно, перш за все, глибоко усвідомити, що знання себе – знання інтуїтивне і достовірне –може бути досягнуте лише свідомим зусиллям»
О.П. Блаватська